Rail Baltica Latvijā: Miljardu vilciens bez stacijas— godīgs inženiera skatījums uz dārgāko projektu Baltijas vēsturē “Uzbūvēt nav viss. Tas būs jāuztur.” Šī doma kļūst par kliedzienu, raugoties uz Rail Baltica būvniecību Latvijā. -
gadā Latvija saņēma vēl 153, 5 miljonus eiro no Eiropas Savienības, bet šī nav uzvara — tā ir vēl viena infūzija pacientam, kurš neārstējas. Tāpat kā pārējās Baltijas valstis, Latvija soļo projektā, kura sākotnējās izmaksas (5, 8 miljardi) jau pārsniegtas gandrīz četrkārt, sasniedzot iespējamos 23, 8 miljardus eiro. Kur slēpjas problēma? 1. Rail Baltica maksā vairāk, nekā jebkurš iedomājās -
5, 5 miljardi tikai Latvijā. -
Realitātē būvdarbi notiek tikai dažos punktos: Rīgas Centrālajā stacijā, lidostā un dienvidu posmā no Misas līdz Lietuvai. -
Projekts tiek pieteikts kā “Eiropas savienojums”, bet pašreizējā attīstības stadija ir neproporcionāla ieguldītajai naudai. 2. Finansējuma struktūra ir pretrunīga -
Satiksmes ministrija slēpa faktiskās izmaksas, pārrēķinot tās 2016. gada cenās. -
Ģenerālprokuratūra jau sākusi izmeklēšanu, Saeimā izveidota parlamentārā izmeklēšanas komisija. -
Līgumi noslēgti bez budžeta garantijām, radot neskaidru saistību apjomu. 3. Uzturēšanas izmaksas nav pat sāktas rēķināt Rail Baltica paredz 870 km jaunu sliežu ar ātrumu līdz 240 km/h. Bet kur ir biznesa plāns, kā to ekspluatēt? -
Nav reālas kravu plūsmas starp Tallinu, Rīgu un Kauņu. -
Pasažieru apjoms Latvijā nav pietiekams, lai pat uzturētu stacijas, nerunājot par infrastruktūru. -
Elektrifikācijas, signalizācijas un uzturēšanas līgumi vēl tikai top. Miljardu vilciens, kurš nekad neatmaksāsies? Ja Rail Baltica tiktu pabeigts rīt: -
Tas būtu neefektīvs un pārāk dārgs ekspluatācijā, -
Neviens pasažieris nesegtu pat 1% no investīcijas, -
Un atdeves no ieguldītajiem 5–6 miljardiem nebūtu vispār. Tālākie soļi — vēl vairāk naudas -
Jau tiek izskatīti PPP modeļi (publiskās un privātās partnerības), -
Runāts par Militārās mobilitātes fonda piesaisti, -
Un iespējamu valsts garantiju palielinājumu. Šis nav vairs tikai projekts. Tas ir valsts līmeņa risks. Ko mēs redzam kā būvnieki? Tu esi cilvēks, kas skatās uz rasējumu un redz: Tu zini: Projektu nevar vadīt pēc politiska uzstādījuma. Un vilcienu nevar dzīt tur, kur nav sliedes. Kopsavilkums: Rail Baltica Latvijā Kritērijs Realitāte Sākotnējās izmaksas 5, 8 miljardi € Tagadējās izmaksas līdz 23, 8 miljardiem € Latvijas daļa vismaz 5, 5 miljardi € Būvdarbu progress ~43% līdz 2025. gada beigām Kravas/pasažieru pieprasījums Nav pietiekams Uzturēšanas plāns Nav publiski redzams Izmaksu pārredzamība Apšaubāma Atdeve sabiedrībai Neskaidra Nobeigumā "Rail Baltica Latvijā šobrīd nav attīstības stāsts. Tā ir aizsegta krīze." Tā ir shēma, kas pat ar vislabākajiem nodomiem kļuvusi par valsts kauna traipu. Un tieši tāpēc ir jārunā. Skaļi. Saprotami. Precīzi. / Raksta autors: Ričards Būvniecības profesionālis, kas saprot starp rindu aprēķinus. |