Nacionālais Aviācijas un Kosmonautikas muzejs atrodas pašā Vašingtonas centrā, apmēram pusceļā starp Kapitoliju un Balto namu. Ja gadās viesoties ASV galvaspilsētā, noteiktu rekomendēju jums to apmeklēt. Kā jau visos valsts muzejos, ieeja ir bezmaksas.
Šis muzejs katru dienu ir apmeklētāju pārpildīts un tur atrodas lērums dažnedažadu aparātu, agregātu, mehānismu un citu mistisku ierīču, pateicoties kurām cilvēks savā nesalaužamā lepnumā un pārliecībā ir spējis saniegt to, kas tam no dabas nav bijis lemt ? lidot ! Pacelties gaisā, planierēt, traukties galvu reibinošās virāžās, izaicinot sevi un pārbaudot savu spēju robežas, un bieži vien ne pavisam ne labsirdīgos nolūkos. Par to liecina kaut vai pie pašas iejejas novietotās divas bllastiskās raķetes (amerikāņu ?Peršing? un padomju ?CC-20?).
Tur ir arī pilotējamais modulis ar kura palīdzību amrikāņu kosmosa kuģa ?Apollons-11? apkalpe nosēdās uz Mēness virsmas, lidmašīna ar kuru Čārlzs Lindbergs pirmais šķersoja Atlanitjas okeānu un dranduļets ar kura palīdzību brāļi Raiti pirmo reizi vēsturē pacēlās gaisā uz 12 sekundēm, kuru laikā nolidoja 40 metru lielu attālumu. Un blakus visai šai greznībai stāv pavisam vienkāršs gaisa balona grozs. Ne jau no no zariem un lūkiem pīts, bet no pilnīgi mūsdienīgiem materiāliem darināts, bet pēc saviem izmēriem un tilpuma ? tāds pats kā vēl no Žila Verna laikiem nācis. Šis grozs (oficiālais nosaukums ? kapsula) ir slavens ar to ka tas ticis apvilkts apkārt Zemeslodei vienā piegājienā. Un to pirmo reizi izdarījis viens vienīgs pilots kapsulā.
Tas bija cilvēks kas visu savu dzīvi veltīja tam, lai izdarītu neticamas, prātam neaptveramas lietas, kuras pirms tam vēl neviens nebija uzdrošinajies izdarīt ! Mūsu praktiskā laikmeta romantiskais varonis. Lielais nemiera gars, unikālais sportists, nenogurstošais piedzīvojumu meklētājs ? STĪVS FOSETS.
Cilvēks, kurš dzīvē īstenoja visus savus sapņus un arī visticamāk to var attiecināt uz savu nāvi.
Pasaules rekordista gods ? tas ir visprestižākais tituls jebkurā sporta veidā. Cilvēks, kurš aizlecis par centimetru tālāk vai augstāk, salīdzinot ar jebkuru citu savu konkurentu, vai arī kurš noskrējis kādu desmitdaļu (vai simtdaļu) sekundes ātrāk par jebkuru citu ? viņi tiek momentāli laikrakstu un ziņu izdeviniecību pirmajās lappusēs visā pasaulē. Uzstādi divus vai trīs pasaules rekordus ? un tevi ilgi atcerēsies. Ja uzstādīsi piecus vai sešus ? tavs vārds kļūs par sinonīmu, iemiesojumu tavam sporta veidam
Stīvs Fosets ir uzstādijis tādus rekordus - 116 gabalus. Tieši tā ? SIMT SEŠPADSMIT ! Piecos dažādos sporta veidos, lidošanā un kuģošanā. Liela daļa no tiem joprojām pieder viņam, pie kam pēdējie no tiem tika uzstādīti pavisam nesen, kad Fosetam bija jau pāri par 60. Nestrīdos, uzlēkt ar kārti 6 metru augstumā ir dižs sasniegums, bet kādiem gan vārdiem tad rakstorot lidojumu stratosfērā? Augstāk par 15?000 metriem virs jūras līmeņa ? Un tas viss vienkāršā planierī! Fosets to paveica pagājušajā gadā 62 gadu vecumā.
Fosets ir lidojis ar lidmašīnām, planieriem, gaisa baloniem un diražabļiem, kuģojis ar jahtām un katamarāniem, peldējis, braucis suņu pajūgos un sacīkšu bolīdos, kāpis klintīs, slēpojis, skrējis maratonus un ultramaratonus, piedalījies triatlona sacīkstēs. Par tādiem mēdz tiekt ? ?dzenās pēc savas nāves? . Bet Stīvs Fosets dzīvoja pilnvērtīgu un pilnasinīgu dzīvi.
?Es to nedaru tikai dēļ adrenalīna paaugstināšanas, bet lai pavirzītu cilvēku spēju un uzdrīkstēšanās robežas nedaudz tālāk?, viņš teica ?Ticiet man, es neesmu pašnāvnieks. Pats bīstamākais ko es dzīvē esmu darījis, kad esmu bijis vistuvāk savai nāvei ? kad bērnībā nokritu no velosipēda, kad braukājos pa Čikāgas ielām ? Cilvēkiem ir grūti mani saprast. Man grūti apgāzt viņu maldīgos priekšstatus, ka esmu kā apsēsts un traks uz riskantiem pasākumiem un tas viss dēļ slavas un naudas. Es vienkāršu daru tikai to ko pats uzskatu par visinteresantāko.?
Atliek vien noticēt uz vārda. Kaut gan ko tur daudz prātot ? Fosets tiešām nodzīvojis nevis vienkāršu dzīvi, bet visus savus sapņu iemiesojis dzīvē un izdzīvojis savus sapņus pilnīgi un patiesi !
Vai tad tas nav sapnis ? nopelnīt kaudzi naudas un pēc tam strādāt vadoties tikai pēc savas labpatikas un vaļaspriekiem ? Fosets, pēc profesijas ekonomists, kļuva par multmiljonāru pateicoties veiksmīgai darbībai Čikāgas biržā, un tieši tas arī ļāva viņam turpmāk finansēt savas avantūras. Jo Fosetaprāt, ?dzīvot savam vaļaspriekam? nozīmēja saniegt iepriekš vēl neviena nesasniegto.
Bet ja sākam no sākuma, tad redzam, ka piedzīvojumu kāre neatnāca pie Foseta līdz ar bagātību, bet bija jau ilgi pirms tam.
Ar izcila sportista talantiem daba Stīvu nebija apveltījusi un tradicionālajos amerikāņu sporta veidos viņam nesanāca izcelties, toties ar izturību viņam viss bija pat ļoti lieliski. Jau skauta vecumā Fosetam iepatikās alpīnisms un viņš izkāpelējās pa visiem Kalifornijas štata kalniem. Vēl viņam patika peldēšana. Bet studējot Stenfordas universitātē viņš neiekļuva peldētāju izlasē tieši dēļ ātrumā trūkuma. Viņa jājamzirdziņš bija garās distances un nevis īsās vai pusgarās.
Kad kursabiedri uzzināja par Foseta aizraušanos viņam tika uzticēts neticami grūts uzdevums ? aizpeldēt līdz Alkatrsas salai un izlikt tur plakātu ? ?Sasistīsim Kaliforniju!? kas bija domāts attiecībā uz futbolu, ar kuras universitāti Stenfordai tolaik bija desmitiem gadu nežēlīga sportisku kauju vēsture. Amerikāņu studentiem patīk izstrādāt līdzīgus numurus pirms tik svarīgiem mačiem, bet te jau runa gāja par riskēšanu ar savu dzīvību ?
Alkatrasā, kā zināms atradās visslavenākais federālais cietums (kurš gan uz to laiku jau bija tur likvidēts) kurā sēdējis pats Al Kapone un no kura (pēc oficiālajiem datiem) nevienam nebija izdevies izbēgt visā tā apstāvēšanas vēstrurē. Fosetam izdevās aizpeldēt līdz salai, bet sardze turpat pie krasta iedzina viņu atpakaļ ūdenī un tad viņa kursabiedri kuri peldēja līdzi laivā izcēla viņu no ūdens un sadzirdīja ar alu (kas viņiem šņabis nebija tanī laikā, vai ? Sausai likums jau man liekas tad vairs nebija ?)
Pēc tā gadījuma ta teikt ?āķis bija jau lūpā? un apstādināt Fosetu vairs nevienam nebija pa spēkam. Vēlak viņš pārpeldēs Lamanšu (diezgan lēni ? pāri par 22 stundām un tikai ar ceturto mēģinājumu, bet tomēr PĀRPELDĒS) piedalīsies rallijā Parīze-Dakāra un slavenjās sacīkstēs ?Lemāna - 24 stundas?, noskries Bostonas maratonu un Kolorādo ultramaratonu (160 km kalnainā apvidū) un pat piedalīsies ?IDITAROD? sacensībās Aļaskā ? skriešanās suņu pajūgos.
Tas pats ?IDITAROD? ? neticamas grūtības pakāpes daudzdienu sacensības ganrīz 2000 kilometru garumā pa tundru, kur temperatūra ļoti bieži nokrīt pie atdzīmes 50 grādi zem nulles. Fosets gatavojās ?IDITAROD? veselus piecus gadus un ar otro piegājienu spēja finišēt 47 vietā. Distanci veicot četrpadsmit ar pus diennaktīs. Šo panākumu daudzkārtējais pasaules rekordists vienmēr uzskatījis par vienu no saviem vislielākajiem, visgrūtākajiem un visnozīmīgākajiem. Savā autibiogrāfijā ?Dzenoties pakaļ vējam? viņš rakstīja, ka distances vidū pēkšņi suns-laika, vadonis, apstājies un vairs negribējis skriet tālāk ne par ko un lai izdzītu negaidīto stūrgalvību Fosets bijis spiests ? iekost tam ausī !
Viņam vēl joprojām pieder slēpošanas distanču attāluma rekordi Kolorado kalnos. Viņš ir uzrāpies visu sešu kontinentu augstākajās virsotnēs, tai skaitā arī Everestā. Bet vislielāko slavu protams viņs ieguvis ar saviem rekordiem gaisā un uz ūdens.
1992.gadā viņš kļuva par pirmo cilvēku, kas vienatnē gaisa balonā šķērsojis Kluso okeānu (no Dienvidkorejas uz Kanādu). Kopš tā laika viņš kļuva kā apsēsts ar ideju apceļot visu Zemeslodi gaisa balonā.
Kādā baltā dienā Indijas ziemeļos, netālu no Pirtigandžas pilsētiņas, vietējie zemnieki pārdzīvoja vairākas grūtas stuindas šoka stāvoklī, jo bija pilnīgi pārliecinati ka uz viņu, nabadziņū, galvām tikko kā ri piezemējies Hanumans ? lidojošais pērtiķu dievs, viena no Visuvarenā dieva Šivas inkarnācijām. Augstsirdīgais primāts, lauku cilvēka dzīvesveida sargs un aizstāvis, tā vietā lai aplaimotu ciemata ļaudis ar debesu dāvanām un veltēm, sāka runāt balto sahibu valodā un vispār izskatījās diezgan sakreņķējies un nelaimīgs.
Tā beidzās viens no slavenajiem Stīva Foseta mēģinājumiem veikt lidojumu apkārt Zemeslodei gaisa balonā. Stīvs startēja ASV centrālajos iekšzemes reģionos no Missūri upes un nolidoja vairāk nekā 15 tūkstošus kilometru ? apmēram pusceļu apkārt visai Zemeslodei. Mērķis netika sasniegts, bet nepārtraukti nolidotās distances rekords tika pārsniegts gandrīz divkārtīgi (arī iepriekšējais piederēja pašam Fosetam). Ar vieglu izbīli tad tika cauri gan indusi gan viltus Hanumans : viņa vispasaules slavenais gaisa balona ar nosaukmu ?Vientuļā dvēsele? (Solo Spirit), veicot piespiedu nosēšanos, iestrēga koku zaros. Diemžēl 12 stundu garā riņķošana virs Sahāras tuksnēša, kamēr Muamars Kaddafi domāja ? laist viņu vai nē Lībijas gaisa teritorijā, prasīja pārāk daudz degvielas un arī tas mēģinājums beidzās neveiksmīgi, lai gan tika uzstādīts kārtējais nolidotā attāluma rekords. Agrāk pirms tam vēl 1998.gadā Fosets nogāzās pie Austrālijas krastiem Koraļļu jūrā no 8?000 metru augstuma un vēl trīs dienas mētājās jūras viļņos līdz viņu izglāba meklēšanas komandas.
Vēl nedaudz agrāk ? tā pat gada janvārī Fosets izmēģināja veikt ceļojumu apkārt Zemeslodei pa maršrutu Anglija, Austrumeiropa, Krievija un Tālie Austrumi. Kaut kur virs Krievijas plašumiem viņam saplīsa apsildes iekārta, kā rezultātā tādā aukstumā un augstumā izdzīvot vairs nebija iespējams un viņam nācās veikt nosēšanos. Fosetam paveicās ka trāpija uz Krasnodaras novadu nevis uz blakus esošo Čečeniju, kur tobrīd plosījās karadarbība. Grečanaja Balka sādžas zemnieki silti un draudzīga uzņēma ceļotāju palīdzēdami viņam izkļūt laukā no avrējušā gaisa balona atliekām. Vietējā skolā pat atradās angļu valodas pasniedzējs kurš nodeva apsalušajam avantūristam karstu sveicienu no krievu tautas zemniekiem ! :)
Kamēr Fosets reizi no reizes neveiksmīgi mēģināja aplidot Zemeslodi un kļūt par pirmo cilvēku vēsturē, kuram tas izdevies, konkurenti arī nesnauda, bet aktīvi rīkojās. Sacīkstēs pēc prestižā titula iesaistījās arī britu miljardieris Ričards Brensons ? precīza Foseta kopija, bezbailīgs avantūrists, megakoncerna ?Virgin Group? dibinātajs. Brensonam bija nesmērojami vairāk līdzekļu ko ieguldīt savos vaļasprieka projektos, nekā taupīgajam un mēreni bagātajam Fosetam. Brensons izmantoja savas aviokompānija neierobežotos resursus un būvēja savus gaisa balonus bez maz vai pēc kosmiskajām tehonoloģijām, ar pilnīgi hermētiskām kapsulām, moderniem gaisa kompresoriem un citām lietām, kas atļāva pilotam sajusties gandrīz kā mājās jebkurā augstumā un laika apstākļos. Fosets lidoja pēc sentēvu metodēm, elpojot vien to, ko Dievs ir devis, un vienalga bija spējīgs aizlidot tālāk ! Uztrenētais organisms pat vecumā bija vislabākais no visiem viņa aparātiem ko nevarēja aizvietot nekāda trehnika.
?Ko gan lai saka par viņu ? Viņš tikai par pusei ir cilvēks!? no sirds izsaucies vienreiz Brensons, tuvs Foseta draugs, neskatoties uz viņu sāncensību.
Nenogurdināmais jeņķis beidzot sasniedza savu mērķi 2002.gadā, kad, startēdams no Austrālijas jaunajā gaisa balonā ?Brīvības gars?, viņš divās nedēļās aplidojas Zemeslodi uz dienvidiem no ekvatora, ceļā veicot vairāk nekā 31?000 kilometru. Lidojuma laikā Fosets gulēja vien 2 stundas diennaktī.
Piedevām tam visam lidojuma laikā viņš viena ceļaposmu virs Indijas okeāna nolidoja ar ātrumu 322 km/stundā, uzstādot ? ko gan jūs padomājat ? ? nu bet protams ka kārtējo pasaules rekordu ! ;) Atlidodams beidzot atpakaļ uz Austrāliju no otras puses, Fosets, kurš uzturēja sakarus ar meterologiem un pressi caur satellīta telefonu, pažēlojās ka viņam nav ar ko saskandināt izdzerot līdzpaņemto alus pudeli. Tomēr viņš to vienatnē, svinot, pievarēja un tad piezemējās Austrālijas tuksnesī, kur 20 minūtes vējš viņu vilka pa zemes virsmu. Tieši pēc šī sanieguma arī Nacionālais Aviācijas un Kosmonautikas muzejs uzlika savas ķepas uz vēsturisko gaisa balona eksemplāru !
2004.gadā Fosets sev pajautāja ? ?Ar ko gan es vēl līdz šim neesmu lidojis?? Un kā atbildot uz šo jautājumu gāja un nokārtoja licenzi uz dirižabļu vadīšanu un kļuva par 17-to cilvēku pasaulē, kuram ir šāda licenze. Un uz sitiena piesēdies pie milzīga diražabļa stūres uzstādija pasaules rekordu! Pirmā Pasaules kara laikā ražotais vēsturiskais monstrs prasmīgajās amerikānu avantūrista rokās spēja attīstīt ātrumu 115km/stundā.
2005.gadā 61 gadu vecais Fosets veica pirmo beznosēšanās lidojumu apkārt zemeslodei ar lidmašīnu. (nekādas degvielas uzpildes gaisā protams arī nenotika). Speciāli šim pasākumam kostruētās lidmašīnas izstrādē viņš aktīvi piedalījās, bet šo dārgo pasākumu nosposnsorēja viņam viņa vecais labais draugs Brensons.
2006.gadā jau planētas izmēri Fosetam kļuva par maziem un kad viņš nolēma uzstādīt jaunus attāluma rekordus savā lidmašīnā. Startēdams Floridā, aplidoja visai Zemeslodei un diznās vien tālāk prom līdz Anglijai pāri Atlantijas okeānam. Tur arī piezemējās veicis 41?000 kilometru 77 stundu nepārtraukta lidojuma laikā !
Jau mēnesi vēlāk, mēģinot izgudrot aizvien jaunas disciplīnas un uzstādot tur rekordus, viņš veica lidojumu apkārt zemeslodei pa pilnīgu noslēgtu apli ? startējot un nosēžoties vienā un tai pat lidlaukā.
Viņa pēdējais numurs lidošanas lauciņā, bija jau pieminētā pacelšanās stratosfērā ar planieri, ko viņš veica kopā ar jaunzēlandieti Terriju Deloromu. Abi piloti uzvilka hermētiskos kosmonautu skafandrus, jo savādāk tādā augstumā izdzīvot cilvēkam nav iespējams. Un savu pacelšanos sāka no Andu kalniem un uzstādīja absolūto pasaules kekordu planieru klasē.
Lidojumi ? tā ir ļoti interesanta padarīšana, bet ar to vien avantūristiskais miljonārs nelikās mierā. Starplaikos starp lidojumiem viņš ir arī uzstādījis pāris rekordus kuģošanas jomā. Viņš uzbūvēja katamarānu, kurā kopā ar savu komandu uzstādīja Atlanatijas okeāna šķērsošanas ātruma rekordu. Un pēc arī tam uzstādīja pasaules apceļošanas ātruma rekordu buru jahtām.
Brensons apgalvo ka nākamais Foseta projekts bija uzbūvēt vienvietīgo zemūdeni, lai nolaistos Mariānas dziļvagā, pašā dziļākajā vietā uz mūsu Zemeslodes.
Šī cilvēka tiekšanās pēc azivien jaunām virsotnēm un rekordiem bija vienkārši prātam neaptverama un šāda pieklājīgā vecumā, kad rit jau septītais gadu desmits, viņš nolēma labot sauszemes ātruma rekordu, kas uz doto momentu sastāda 1226km/stundā. Foseta plānos bija sasniegt atdzīmi 1280km/stundā. Saprotams, ka to izdarīt var tikai tuksnešos, uz izžuvušo sālsezeru ideāļi gludajām virsmām. Nevadas štats šādiem nodomiem bija kā radīts.
3.septembra rīta viņš atbrauca ciemos uz rančo pie sava paziņas ? viesnīcu magnāta Berona Hiltona, netālu no Karson-city. Tur viņš iesēdās vienmotoru lidmašīnā un aizlidoja, ne ta vienkārši izvedināt galvu, ne ta meklēt kādu piemērotu sālsezeru. Degvielas lidmašīnā bija piecu stundu lidojumam, un sev līdzi Fosets bija paņēmis vien pudeli ar ūdeni. Vairāk viņu tā arī kopš tā brīža neviens nav redzējis ...
Aktīvie Foseta meklējumi tika pārtraukti pagājušonedēļ. Glābējkomandas atrada vairākus līdz šim citus pazudušās lidmasīnas, bet no Foseta ne ziņas ne miņas. Pat pilnīgi vesels cilvēks, kas izdzīvijis aviokatastrofā nevar izdzīvot Nevadas tuksnesī vairāk par trīs dienām ja viņam rezervē ir tikai viena neliela ūdens pudele. Un tas nozīmē tikai to ka pilnīgi noteikti mūsdienu diženākā ceļotāja vairs nav mūsu vidū. Par 63 gadīgajiem parasti nesaka ? ?aizgāja spēku pilnbriedā?, bet Fosets nebija nekāds pensijas vecuma večuks, bet pats visīstākais amerikāņu supermenis !
Te nav grūti saskatīt kārtējo liktēna ironiju : cilvēks tik ilgi savu dzīvību uzticēja dažnedažadiem mehānismiem ekstremālās situācijās tos darbinādams pāri to spēkiem un robežām bieži vien, bet tie viņu beigu beigās pievīla pavisam elementāros apstākļos. Pēc būtības tas bija vien tas pats velosipēda izbrauciens, kas gandrīz vai prasīja viņam dzīvību bērnībā. Liktenis atprasīja savu izsniegto parādu vairāk nekā piecas desmitgades vēlāk ...
Bet ja tā paskatās no otras puses ? aizlidot vienreiz un par visām reizēm ... Vai gan varēja šis neparastais cilveks aiziet savadāk ? Grūti iedomāties ka viņš gultā guļot mirst no kādām tik tipskām vecuma slimībām. Supermeņiem ir jāaiziet tieši tā ? zilajās tālēs, neatstājot aiz sevis pīšļus, pār kuriem mēs varētu liet žēlastības asaras. Tā arī 80 gadu atpakaļ aizgāja polārpētnieks un Dienvidpola pionieris Ruals Amundsens.
Bez tādiem cilvēkiem mūsu civilāzijai nu nekadi neiztikt. Vēl par vienu nu kļuvis ir mazāk. |