Bagāts vai nabags?Ievads no multimiljonāra Reberta Kijosaki grāmatas Rich Dad, Poor Dad Ja
pavērosit izglītotu, centīgi strādājošu vidusmēra cilvēku dzīvi, jūs
pamanīsit zināmas likumsakarības. Ģimenē piedzimst bērns. Drīz vien
viņš sāk iet skolā. Vecāki ir lepni, jo bērns labi mācās un tiek
uzņemts koledžā. Viņš turpina mācības maģistratūrā un tad dara tieši
tā, kā vienmēr mācīts: meklē stabilu darbu. Bērns to atrod- kļūst par
ārstu vai juristu, militārpersonu vai valsts ierēdni. Vārdu sakot, viņš
sāk pelnīt naudu, iegūst kaudzēm kredītkaršu, un sākas iepirkšanās, ja
vien tā jau nav sākusies. Jaunajam cilvēkam ir nauda, ko
tērēt, un viņš dodas turp, kur mēdz uzturēties tādi paši jaunieši. Viņi
iepazīstas, satiekas un dažreiz arī apprecas. Viņi ir veiksminieki , ko
gaida spoža nākotne, tāpēc nolemj pirkt māju, mašīnu, televizoru,
doties atpūtas braucienos un radīt bērnus. Vajadzība pēc naudas aug.
Jaunie cilvēki saprot, ka viņiem jāstrādā vēl centīgāk, lai izvirzītos
un saņemtu lielāku algu. Algas pielikums neliek gaidīt, arī vēl viens
bērns ir klāt, tāpēc nepieciešama lielāka māja. Viņi strādā centīgāk,
kļūst par vēl labākiem, vēl uzcītīgākiem kalpotājiem. Iespējams, viņi
iestājas vēl otrā darbā. Ienākumi aug, bet palielinās arī nodokļi- gan
nekustāmā īpašuma nodoklis, gan sociālās apdrošināšanas un visi citi
nodokļi. Viņi saņem savu lielo algu un pēc tam brīnās, kur palikusi
visa nauda. Bērni jau ir piecus sešus gadus veci, tāpēc jāsāk krāt
nauda koledžai un jāveic iemaksas savā pensijas fondā. Šie
laimīgie trīsdesmitgadnieki ir iekļuvuši žurku skrējienā, kurā riņķo
visu atlikušo mūžu. Viņi strādā uzņēmuma īpašniekiem, valstij, kam
maksā nodokļus, un bankai, kam atmaksā hipotekāro kredītu un
kredītkaršu parādus. Tomēr viņi dod padomu saviem bērniem mācīties
cītīgi, saņemt labas atzīmes un atrast stabilu darbu. Šie cilvēki
neizprot naudas plūsmas principu. Viņi uzticas tiem, kas izmanto viņu
naivumu, un smagi strādā visu mūžu. Nākamā paaudze strādā tikpat
centīgi, un viss iet savu gaitu. Lūk, tas ir žurku skrējiens. Vai
neesat ievērojis, ka ir diezgan maz bagātu grāmatvežu, baņķieru,
juristu, biržas brokeru un nekustamā īpašuma mākleru? Viņi daudz zina
un lielākoties ir gudri, tomēr vairums no viņiem nav bagāti. Skolās
nemāca to, ko zina bagātie, un tomēr mēs uzklausām šo cilvēku padomus. Pasaule
ir mainījusies, bet izglītības sistēma- ne. Bērni gadiem ilgi skolā
apgūst zināšanas, ko nekad neizmantos, gatavojas dzīvei pasaulē, kuras
vairs nav. Ir muļķīgi pieņemt, ka mūsu izglītības sistēma sagatavos
bērnus pasaulei, kurā viņi nokļūs pēc skolas beigšanas. Viņiem ir
nepieciešama pavisam citāda izglītība. Bieži vien vecāki bērniem dod
padomu mācīties cītīgi saņemt labas atzīmes un atrast stabilu darbu
tāpēc, ka tādas ir mūsu kultūras tradīcijas. Tā rīkoties allaž ir bijis
pareizi. Bagātie savus bērnus māca citādi. Attiecībā uz naudu
ir noteikumu, pēc kuriem spēlē bagātie, un ir noteikumu, pēc kuriem
spēlē pārējie 90% pasaules iedzīvotāji. Šie 90% savus noteikumus apgūst
mājās un skolā. Nav svarīgi, cik klasē ir datoru vai cik daudz naudas
valsts tērē skolām. Kā gan skolotāji lai iemāca to, ko paši nezina? Ja arī Tu gribi uzzināt noteikumus pēc kuriem spēlē bagātie un sākt tos izmantot, tad sazinies ar mani. |